Team IGG : Computer Graphics and Geometry

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Geometry is the core of the '''IGG''' group (Computer Graphics and Geometry) activity as in other national and international computer graphics research groups. Within '''IGG''', all researchers share the same vision of object representation. This vision separates the topological representation, or more generally the combinatorial aspects, from the embedding representation defining the geometry. This vision is the source of originality and strength of the research within the group.
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Research, within the group, explore geometry and its involvement in shape modeling with adaptive combinatorial models, multiresolution, embedded with subdivision surfaces. Tactics for formal specification, resolution of geometrical constraint systems and geometry proofs are also developped. It leads to new problems for rendering and interaction in virtual environments and its applications reside in fields such as
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computer-assisted teaching, medical simulation, or digitization of heritage.
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The acquisition techniques of the shape, appearance and movement have significantly increased the quality and resolution of models. But the race to the realism requires visual richness ever more, we are looking through adequate levels of detail for the shape, a sophisticated background for appearance and transposition of movements acquired on a reference model.
  
== Objectifs ==
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The IGG group aims to define efficient geometric models, taking into account a wide range of data (constraints, medical imaging, digitization, motion capture), to conceive and reproduce the shape, appearance and movement of 3D objects for visualisation, simulation and interaction in virtual environments. These goals are articulated around three complementary themes :
  
Depuis la précédente évaluation en 2003, l’équipe IGG a entrepris de recentrer ces activités de recherche autour de son cœur de métier : la modélisation géométrique, qu’elle conjugue désormais sous toutes ces coutures. C’est l’objet du thème 1, modélisation, construction et preuves en géométrie. Les quatre professeurs de l’équipe ainsi que cinq maîtres de conférences participent à ce thème. De plus, Sylvain Thery, l’ingénieur de recherche Ministère recruté en 2005 travaille sur une action transverse aux différentes opérations de ce thème, intégrant le dénominateur commun des recherches via une plate-forme logicielle de modélisation géométrique.
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The '''Computer Graphics Group''' is structured in three themes:
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Par ailleurs, l’équipe a consolidé ses activités autour de la réalité virtuelle et la simulation sous l’impulsion du programme mobilisateur RéVA. Le thème 2, visualisation, interaction et simulation fédère ces activités plus récentes. Trois des quatre professeurs de l’équipe ainsi que 5 maîtres de conférence se sont mobilisés sur ce nouveau thème. Une plate-forme matérielle de réalité virtuelle accueille les différents développements des participants à ce thème. En 2007, le recrutement prévu d’un ingénieur de recherche CNRS va permettre de pérenniser ce thème grâce à la mise en commun des ressources matérielles via une plate-forme logicielle autour de la réalité virtuelle et de ces applications scientifiques, en particulier les applications médicales.
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* [[Geometric Modeling, Simulation and Interaction|Geometric Modeling, Simulation and Interaction]]:
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[[Geometric Modeling, Simulation and Interaction|Assessment 2011 - 2016]]
  
== Principaux résultats - Faits marquants ==
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* [[Appearance and Movement|Appearance and Movement]]:
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[[Appearance and Movement_Assessment2016-2021|'''Assessment 2016 - 2021''']]  //
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[[Appearance and Movement|Assessment 2011 - 2016]]
  
* Plusieurs membres d'IGG et notamment Jean-Michel Dischler participent à un projet INRIA, CALVI, démarré en janvier 2003. Ce projet inclut des activités d'IGG en visualisation réaliste et scientifique, en simulation des fluides et des plasmas.
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Starting in 2024, the team will be organized into four themes:
* Dominique Bechmann est membre du comité de pilotage du RTP n°7 Réalité virtuelle, synthèse d'images et visualisation, depuis sa constitution en avril 2002 et à ce titre, l'équipe IGG fait partie du noyau de laboratoires sur lequel s'appuie le RTP.
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* Proofs in Geometry
* Le « trading theorem », une des deux parties du théorème de classification des surfaces, a été prouvé inductivement avec l'assistant de preuves Coq, en se basant sur une axiomatisation constructive à deux niveaux des cartes généralisées et de leurs opérations.
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* [[3D Geometry and Animation]]
* La reconnaissance des activités de Pascal Schreck en construction géométrique lui permet aujourd'hui de piloter l'AS Modélisation géométrique sous contraintes.
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* Textures, Rendering and Visualization
* En animation 4-D, un contrôle fin des modifications a été obtenu dans le modeleur STIGMA.
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* [[Human-Machine_Interaction_and_Virtual_Reality|Human-Computer Interaction and Virtual Reality]]
* En déformation, de nouvelles extensions de DOGME en élargissent considérablement le champ d'applications.
 
* En simulation des fluides, les résultats visuels obtenus sont particulièrement réalistes.
 
* L'équipe IGG est moteur dans les activités en réalité virtuelle du programme mobilisateur RéVA autour du workbench (installation en février 2002 à l'ULP) et notamment Dominique Bechmann qui en est responsable.
 
* Le thème Géométrie Discrète a rejoint l'équipe MIV en janvier 2002.
 
  
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'''Keywords:''' computer science, shape modeling, proofs and specifications, virtual reality, rendering
  
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Latest revision as of 16:46, 13 September 2023

Igg.png
LapinsIGG.jpg

Geometry is the core of the IGG group (Computer Graphics and Geometry) activity as in other national and international computer graphics research groups. Within IGG, all researchers share the same vision of object representation. This vision separates the topological representation, or more generally the combinatorial aspects, from the embedding representation defining the geometry. This vision is the source of originality and strength of the research within the group.

Research, within the group, explore geometry and its involvement in shape modeling with adaptive combinatorial models, multiresolution, embedded with subdivision surfaces. Tactics for formal specification, resolution of geometrical constraint systems and geometry proofs are also developped. It leads to new problems for rendering and interaction in virtual environments and its applications reside in fields such as computer-assisted teaching, medical simulation, or digitization of heritage.

The acquisition techniques of the shape, appearance and movement have significantly increased the quality and resolution of models. But the race to the realism requires visual richness ever more, we are looking through adequate levels of detail for the shape, a sophisticated background for appearance and transposition of movements acquired on a reference model.

The IGG group aims to define efficient geometric models, taking into account a wide range of data (constraints, medical imaging, digitization, motion capture), to conceive and reproduce the shape, appearance and movement of 3D objects for visualisation, simulation and interaction in virtual environments. These goals are articulated around three complementary themes :

The Computer Graphics Group is structured in three themes:

Assessment 2016 - 2021 // Assessment 2011 - 2016

Assessment 2016 - 2021 // Assessment 2011 - 2016

Assessment 2016 - 2021 // Assessment 2011 - 2016

Starting in 2024, the team will be organized into four themes:

Keywords: computer science, shape modeling, proofs and specifications, virtual reality, rendering